مقدمه:
مدیران همواره با واژه های «مبهم» و «چندمعنای» ادبیات مدیریتی مواجه
بوده اند. تبیین این واژه هـــــا می تواند در شناخت و بهره گیری بهتراز مباحث
نظری سودمند باشد. استــــراتژی یکی از این زمینه هاست که با واژه هایی همچون
برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت استراتژیک، تفکر استراتژیک و... انباشته شده است.
هریک از این واژه ها خود گرفتار چند تعبیری و چند گونه نگری است. مایکل کازامانو و
کنستانینوس مارکیدس (M.CUSUMANO & C.C- MARKIDES-2001) در مقدمه کتاب
خود می نویسند: «فقدان یک تعریف همه پذیر، زمینه را برای هجوم تعابیر جذاب و
عبارات باب روز گشوده است و این امر بر ابهام ما در مورد اینکه استراتژی چیست و یا
چه باید باشد می افزاید».(1)
Abstract
Due to the proliferation of information systems and technology, businesses increasingly have the capability to accumulate huge amounts of customer data in large databases.
However, much of the useful marketing insights into customer
characteristics and their purchase patterns are largely hidden and untapped.
Current emphasis on customer relationship management makes the marketing function an ideal application area to greatly benefit from the use of data mining tools for
decision support.
A systematic methodology that uses data mining and knowledge management techniques is proposed to manage the marketing knowledge and support marketing decisions. This methodology can be the basis for enhancing customer relationship management.
چکیده:
اینجا هیچ سوالی برای بعضی طرح های استراتژی که عملکرد سازمان را هدایت کرده نیست.اگرچه اینجا چندین چالش برای اجرای این برنامه ها در سازمان وجود دارد. اقدامات گروه بزرگ یکی از روش های تنظیم برای دستیابی به چالش ها هستند،طرح کلی این مقاله مشخصات کلیدی انواع مختلف از اقدامات گروه های بزرگ می باشد.به علاوه آن ها چهارچوب برای خلق یک زمان واقعی تغییر استراتژی و عناصر ضروری برای استفاده از پیشنهاد سازماندهی را توصیف می کند.
چالش های برنامه ریزی استراتژی
برنامه ریزی استراتژی برطرح های بلند مدت دلالت دارد.سازمان های زیادی به چهارچوب
زمانی 3-5ساله برای این برنامه ها وابسته می باشد به علت این چهارچوب زمانی چندین
چالش وابسته به طرح های بلند مدت وجود دارد این ها شامل خلق یک طرح هستند که در
رابطه شان بیشتر از همه ذینفعان به سازمان های استراتژی پرداخته وپیرو اجرای
فعالیت های بحرانی وکاهش زمان فرآیند برنامه ریزی می باشد.
آن ها باید توانایی هم ترازی منابع داخلی و خارجی رابرای طرح ها داشته باشند.این
نوع جهت گیری ضروری
رویکردهای برنامه ریزی استراتژیک که همه کارکنان و ذینفعان را درگیر میکند وفرآیند
برنامه ریزی در یک چهارچوپ زمانی مختصرشده انجام می شود.
دنیای بزرگ بازاریابی مشحون از ابهامات، سوالات، پیچیدگیها و بعضاً مفاهیمی است
که گاهی اوقات به علت وارداتی بودن، گاهی به علت کمبود اطلاعات و دانش بازاریابی
نزد دست اندرکاران و ظاهراً حرفهایهایی که تازه به این وادی پا نهادهاند و
بالاخره زمانی هم متاسفانه به علت عدم شناخت و درک صحیح مفاهیم علمیتر و قدیمیترها
و آنهایی که سالهاست در حوزه بازاریابی فعالیت میکنند ناشی میشود. بازاریابی
بازرگانی رشتهای تخصصی از علوم انسانی در شاخه بازرگانی و با تاکید بر ارتباطات
اجتماعی و انسانی است. اما بدون توجه به مفاهیم مدیریت استراتژیک و قطع نظر
متدولوژیهای آن نمیتواند برنامهریزی و اجرا شود.
کارگاه دوم با موضوع نقشه ذهن مشتری
در درس استرتژی بازاریابی در دومین کارگاه به اجرای رویکرد نقشه ذهن مشتری یا روش Laddering پرداختیم. در این روش یک موضوع (محصول) را که در مورد آن قصد جمع آوری اطلاعات داریم از طریق مصاحبه عمیق مورد ارزیابی قرار می دهیم و انگیزه اصلی افراد را از انتخاب خدمات(محصول) مورد نظر کشف می کنیم.
برای اجرای این کارگاه در خارج از کلاس علل استفاده از قطار در سفر های بین شهری با 6 نفر مصاحبه شد که در انتها 6 Attribute و21 consequence و 5 value از مصاحبه با این افراد استخراج گردید که در ادامه آورده شده اند.
ادامه مطلب ...