ماتریس آنسف توسط Igor Ansoff طراحی شده است ، رشد متفاوت استراتژیها را برای یک شرکت طبقه بندی و توضیح می دهد . این ماتریس بوسیله شرکتهائی استفاده می شود که یک هدف رشد یا یک تخصص استراتژی دارند . این ابزار ، محصولات و بازار های یک شرکت را با هم تلاقی می دهد ، و به تصمیم گیری کمک می کند .
ماتریس آنسف چهار استراتژی را برای دستیابی به اهداف پیشنهاد می دهد :
1- نفوذ در بازار
2- گسترش بازار
3- محصولات جدید
4- تنوع
قوانین طلائی :
- فرصت: ماتریس نه فقط فرصت برای گسترش بازار موجود را تأمین می کند بلکه می تواند احتمال صرفه نظر کردن از بازار را کشف بکند یا بازار جدید پیدا بکند.
- ریسک: هر استراتژی یک سطح ریسک متفاوت خواهد داشت . این ریسک متناسب با سطح تغییرات افزایش می یابد . متنوع کردن ، ریسک پذیر تر از افزایش نفوذ یک محصول در یک بازار موجود است .
موجود | جدید |
|
|
محصولات جدید | نفوذ در بازار | موجود | :بازار |
تنوع | گسترش بازار | جدید |
|
ساختار ماتریس آنسف :
1- نفوذ در بازار :
شرکت سعی می کند فروشش را در بازار موجود توسعه بدهد . محصولات موجود به مشتریان موجود فروخته می شود . محصول اصلاح نشده اما شرکت در صدد است که در آمدش را با استفاده از توسعه دادن یا تغییر دادن محصولش ، افزایش بدهد . شخصی باید مشتریان بالقوه را متقاعد و رقبا را منحرف بکند .
2- گسترش بازار :
شرکت سعی در افزایش فروشش توسط معرفی کردن محصولش در بازار جدید دارد . یک مقدار از محصولات موجود در داخل بازار جدید معرفی می کنید ، از طرف دیگر محصول اصلاح نشده است ، آن فقط در یک هدف جدید فروخته می شود . ( برای مثال از طریق صادرات ).با در نظر گرفتن تفاوت های فرهنگی ، محصولات ممکن است تغییرات جزئی را تحمل بکند .
3- محصولات جدید :
شرکت فروشش را بوسیله معرفی کردن محصولات اصلاح شده یا جدید در بازار افزایش می دهند. آنجا چند نوع محصول خواهد بود ( روش های مختلف ، اندازه ها ) محصولات جدید به مشتریان از طریق کانالهای توزیع موجود فروخته می شود .
4- تنوع :
در این مورد شرکت کالاهای جدید را برای مشتریان جدید جا می اندازد .
چند استراتژی های گوناگونی وجود دارد :
- تنوع افقی : شرکت یک محصول جدید را توسعه می دهد یا فعالیتی را برای جلب همان مشتریان قادر باشد انجام بدهد ،حتی اگر محصولات جدید ،فن آوریهای مستقل محصولات موجود باشد .
- تنوع عمودی : شرکت شروع به آماده کردن کار فروشندگان و یا مشتریان می کند .
- تنوع هم مر کز : شرکت محصولات / فعالیتها جدید را با فن آوری های مکمل برای محصولات / فعالیتهای موجود ، توسعه می دهد . این محصولات ممکن است یک گروه جدید مشتریان را جذب مشتریان را جذب بکند و یک انتقال مهارتها و کلید وجود خواهد داشت .
- تنوع بوسیله اختلاط : شرکت محصولات / فعالیتها مختلف برای بازار های گوناگون دارد . شرکت حالا داخل بازار فرو رفته است جائیکه آن هیچ تجربه قبلی در آن صنعت را نداشته است اما آن می تواند گروه مشتریان جدید را جذب بکند .